Esthetisch ontbloot op de foto

Bij blootfotografie gaat het voornamelijk om het belichten van vormen die het lichaam aanneemt. Dit belichten kunt u doen met vast (continue) licht of met flitsers. Wanneer u kiest voor het werken met flitsers komt al snel de strobist methode om de hoek kijken omdat dit vaak een minder bedreigende manier van werken is dan werken met grote flits installaties zoals die normaliter in de studio gebruikt worden.

Wanneer u als fotograaf voor het eerst gaat experimenteren met blootfotografie zult u waarschijnlijk net als vele andere fotografen al snel een beetje teleurgesteld zijn in het resultaat. Een vaak gehoorde opmerking is dat in de nabewerking van de foto’s alles er toch wat ordinair uitziet, terwijl de fotoshoot zo niet bedoeld was. Hier onderscheiden de kunstenaars zich dan ook uiteindelijk van de mensen die graag blootfotograaf willen zijn om andere redenen.

Materiaalkeuze:
Voor een goede belichting over een glad oppervlak (en dat is een bloot lichaam) moet je werken met zacht licht dat goed te sturen is. Reflecties van het plafond of de muren kunnen dodelijk zijn en dienen voorkomen te worden. Bij contour opnamen, zoals in dit artikel gebruikt, is het zelfs heel belangrijk om de omgeving zo donker mogelijk te houden, wat reflecties betreft.

Het verschil tussen licht en donker wordt hier gemaakt door het gebruik van strijklicht dat van achteren komt en een zachte gloed geeft over het lichaam. Uiteraard is het van belang een softbox te gebruiken voor zo zacht mogelijk licht, zoals in dit geval gedaan is met een Creative Light 30×120 centimeter Stripelight. Deze softbox is voorzien van een ring adapter waardoor een reportage flitser (Nikon SB900) kon dienen als lichtbron.

Bij het neerzetten van de lichtbronnen moet goed rekening gehouden worden met de openingshoeken waarmee de lichtbronnen het model raken. In het geval hierboven is duidelijk te zien hoe ik ervoor gekozen heb een stripe softbox met grid te gebruiken zodat ik alleen een deel van het model raak met het licht. Om te voorkomen dat de andere zijkant van het model helemaal donker is, gebruik ik van die kant een flitser die vrij hoog staat, en die een minimale flitssterkte heeft zodat hij alleen maar een lichte gloed werpt op de schouders en het hoofd van het model.

Het is natuurlijk ook van groot belang dat de flitsers niet in beeld komen bij de camera. Ik kies er voor het gemak daarom meestal voor een tele objectief te gebruiken zodat ik de flitsers gemakkelijk buiten beeld kan houden. Het liefste sta ik op een plek waar het licht uit de flitsers de cameralens niet kan raken, maar het is afhankelijk van de ruimte waar je werkt of dit mogelijk is. Wanneer dit niet mogelijk is, haal ik altijd het beschermende UV filter van het objectief af omdat dit alleen maar zorgt voor geestbeeld (vervelende reflectie) wanneer het voor het objectief zit.

Waarom is blootfotografie moeilijk?
Het fotograferen van iemand die geen kleren draagt is om een aantal redenen moeilijk. Het begint al met het feit dat het model en de fotograaf met elkaar moeten werken op basis van vertrouwen. Dat vertrouwen is er niet zomaar, maar dat komt vanzelf wanneer het model resultaten ziet. Het is aan te raden om een laptop of klein televisiescherm mee te nemen wanneer ja als fotograaf  met een blootmodel aan de gang gaat, omdat het model dan meteen kan zien hoe de foto’s worden. Dit maakt dat het vertrouwensproces een stuk sneller gaat dan wanneer het model de foto’s pas te zien krijgt als de fotoshoot al is afgelopen.

Een tweede reden is dat mensen niet altijd even tevreden zijn met hun lichaam. Vrouwen vinden vaak dat rimpeltjes of andere oneffenheden hun lichaam lelijk maken, terwijl mannen vaak hun beharing of buik een probleem vinden. Wanneer het model kleding draagt zijn deze onvolkomenheden gemakkelijk te maskeren, maar bloot is dat natuurlijk heel veel moeilijker. Hier komt de kunstzinnige invalshoek van de fotograaf om de hoek kijken, want de fotograaf bepaald door de plaatsing en instellingen van het licht welke delen wel- en niet goed zichtbaar zijn.

Waarom dan de strobist stijl gebruiken?
De strobist manier van werken maakt vooral verschil in snelheid en flexibiliteit om overal te kunnen werken. Een strobist setje is in een mum van tijd neergezet, en omdat alles op batterijen werkt kunt u er overal mee werken zelfs als er geen stroom aanwezig is.  Daarnaast biedt het werken op batterijen nog meer voordeel omdat een strobist setje dus ook geen draden heeft. De flitsers zitten nergens aan vast, en dat bevalt mensen die bloot zijn erg goed. Dit klinkt misschien vreemd maar wanneer iemand geen kleding draagt is men wat voorzichtiger met draden en scherpe dingen omdat er niets is dat bescherming biedt.

Een ander groot voordeel is dat mensen die zich bloot geven aan een fotograaf dit vaak het liefste in een vertrouwde omgeving doen. Het eigen huis of een door het model zelf gekozen locatie geniet vaak de voorkeur van het model, en dan is het prettig om met eenvoudige spullen te kunnen werken die snel kunnen worden neergezet.